Երաժշտությամբ ուսուցումը՝ համընդհանուր ներառականության օրինակ
Primary tabs
«Մանուկն ինչ զգացումի տակ որ ըլլա, այդ զգացումը կարտահայտե որոշ երգերով: Երգը ներքին հոգեկան զգացումին արտահայտության մեկ ձևն է, ուրեմն շարժում մըն է, և պարն էլ ինքնին շարժում մը ըլլալով, երգը կզուգորդի պարին հետ: Զգացումներն ինչ ուղղությամբ որ ընթանան, երգն ու պարն ալ նույն արտահայտությամբ երևան կուգան: Արդ կրնա ըմբռնվիլ, թե որքան կարևոր են մանուկին դաստիարակության մեջ երգեցողությամբ ընծայվելիք հոգածությունն ու պարտավորությունը»:
Կոմիտաս
Երաժշտությունը համամարդկային լեզու է, որը թարգմանության կարիք չունի: Այս լեզվով են խոսում և հաղորդակցվում միմյանց հետ հազարավոր մարդիկ: Երաժշտության դասավանդումը սերտորեն կապված է հայոց լեզվի և գրականության խնդիրների հետ: Որպես երաժիշտ՝ ուզում եմ ներկայացնել իմ մոտեցումները, պատկերացումները և տարիների փորձը «Երաժշտությամբ ուսուցումը՝ համընդհանուր ներառականության օրինակ» թեմայի շուրջ:
Բոլորը գիտեն, որ երաժշտությունը կրթում և դաստիարակում է մարդուն, հղկում է ճաշակ, ինտելեկտ, օգնում է աշխարհայացքի կերտմանը և ձևավորմանը: «Մխիթար Սեբաստացի» կրթահամալիրում երաժշտության հեղինակային ծրագիր իրագործելու համար ստեղծված են բոլոր անհրաժեշտ պայմանները, որոնք նպաստում են սովորողների ինտեգրմանը:
Երաժշտական նախագծերը, որոնք կառուցվում են խմբային երգեցողության և պարի, համերգների, ծեսերի և տոների իրականացման, ինչպես նաև երաժշտատեսական գիտելիքների, երաժշտառիթմիկ ընդունակությունների զարգացման վրա՝ կարևորվում է անհատի ընդունակությունների բացահայտումը և թիմային մտածողության ձևավորումը:Անհատի ընդունակությունների բացահայտումը կատարվում է հատուկ մոտեցմամբ: Քանի որ երաժշտական արտահայտման ձևերը բազմազան են՝ գեղեցիկ, մաքուր երգեցողություն, ձայն, զարգացած ռիթմիկա, պարի մեջ ճկունություն, երաժշտական հիշողություն և այլն, սովորողները անկաշկանդ գտնում են իրենց հարազատ, մոտ ձևերը և դասապրոցեսում ազատորեն ուղղորդվում են իրենց ընդունակությունով: Թիմային աշխատանքը նպաստում է, որ բազմաթիվ խնդիրներ ունեցող սովորողները ձերբազատվեն իրենց բարդույթներից:
Դժվարությամբ են ներառվում դասապրոցեսին՝
- լեզվական խնդիր ունեցող սովորողները՝ արտասահմանից եկած, ընտանիքում այլ լեզվով խոսող, այլազգի, ոչ հայկական դպրոցից տեղափոխված,
- ներառական կրթություն ստացող սովորողները՝ աուտիզմ, դաունի սինդրոմ, լսողական․․․,
- ընտանիքում խնդիրներ ունեցող սովորողները՝ նյարդային, հոգեբանական և այլն:
Կոմիտասյան օրերի շրջանակում 3.1 դասարանում, որտեղ կան շատ սիրիահայ սովորողներ, իրականացրեցի «Մի երգի պատմություն» նախագիծը: Սովորողները պատմում էին իրենց սիրելի կոմիտասյան երգերի մասին և վերջում երգում: Նրանց ինքնավստահ և անկաշկանդ պահվածքը շատ ուրախացրեց և զարմացրեց ինձ:
Երաժշտական բազմաթիվ նախագծերի շնորհիվ այս սովորողների մեծ մասը հաղթահարում է իր բարդույթները, ներառվում կրթահամալիրի ուսումնական առօրյային և կյանքին:
«Մխիթար Սեբաստացի» կրթահամալիրում 2014 թվականից հեղինակային կրթական ծրագրով և հաստատված ուսումնական օրացույցով իրականցվում է ծեսով ուսուցում: «Ծեսը՝ ուսումնական գործընթացի կազմակերպման արդյունավետ միջոց» նախագծի շրջանակում Հյուսիսային դպրոցում իրականացվել են բազմաթիվ ծեսեր: Ծեսը, բացի երաժշտականից՝, իր մեջ պարունակում է բազմաթիվ շերտեր, որոնք պահանջում են տեխնոլոգիական, հայրենագիտական, բնագիտական, մարզական, պատմական, լեզվական լուծումներ: Այն իր մեջ ներառում է խաղ, թատրոն, բեմադրություն, իմպրովիզացիա: Այսպիսով՝ ծեսը դառնում է միավորող, համախմբում է մարդկանց, պահանջում իրար կապվող մտքեր, գաղափարներ, միասնական գործողություններ: Ծեսի կազմակերպման նոր և ժամանակակից ձևը գրավում է սովորողներին, հեշտորեն ներգրավում է նրանց, ծնողական համայնքին, նպաստում համատեղ նախագծերի իրականացմանը:
Ծեսերի և տոների նպատակը այն սովորողինը դարձնելն է, որ նա իրեն մասնակից ու փոխանցող զգա: Սովորողի համար ծեսը դառնում է իսկական ուսումնասիրության և հետազոտության աղբյուր: Նրանք կարողանում են համացանցից, ընտանիքի անդամներից, գրքերից տեղեկություններ հավաքել, գրառել, հորինել ասացվածքներ, խոսքեր, հանելուկներ, ստեղծել իրենց սեփական ներկայանալի կերպարները, պատրաստել ուտեստներ և այլն:
2018թ. ամռանը Ստամբուլի Գարագյօզէան վարաժարանի սաները եղան կրթահամալիրում և մասնակցեցին «Հարսանեկան ծեսին»: Իրենց հետ ես իրականացրեցի հարսանեկան ծիսական երգերի և պարերգերի ուսուցում: Թվում էր, ուսուցումը բարդ է լինելու, բայց, ի զարմանս ինձ, ստամբուլահայ սովորողները շատ արագ ներառվեցին և յուրացրեցին ուսումնական նյութը: Ծեսով ուսուցումը կոտրեց մեր միջև եղած բոլոր լեզվական և մշակութային բարդույթները և համախմբեց բոլորիս:
Սովորողը ներառվում է դասապրոցեսին խաղով, խաղերգով, ռիթմիկ վարժություններով: 2017 թ. Թբիլիսիի Գլդան համայքի ամենամեծ՝ 2օ5 մանկապարտեզի ավագ խմբում իրականացրեցի երաժշտական բաց դաս-պարապմունք: Սաները բացառապես վրացախոսներ էին: Խաղի միջոցով հնարավոր եղավ նրանց վստահությունը շահել և անգամ հայկական ժողովրդական խաղերգ սովորեցնել:
Հյուսիսային դպրոցի 5-րդ դասարանում ներառական կրթություն ստացող սովորողներ շատ են: Այստեղ ևս իրականացրեցի ընկուզախաղեր՝ ինտեգրելով խաղի մեջ բոլոր սովորողներին:
Դեկտեմբերի վերջին կրթահամալիրի Միջին դպրոցի սովորողների հետ «Ամանորյա ծես» նախագծով եղանք Ստամբուլի նույն վարժարանում: Նախատեսված ծրագրից բացի, որը իրականցնում էի 10-12 տարեկան սովորողների հետ, տնօրենի խնդրանքով 5, 6 տարեկանների խմբում իրականացրեցի նաև ամանորյա ընկուզախաղեր: Սկզբում լեզվական շփումը բավականին բարդ էր: էլի բախվեցին արևելահայերենը և արևմտահայերենը: Այս անգամ էլ ծիսական խաղը հարթեց այդ բարդությունները: Չնայած ես օտար մարդ էի խմբում՝ սաները արագ կապվեցին ինձ հետ, մի լավ խաղացին ընկույզներով և զվարճացան:
Ծեսերից հետո, համընդհանուր ներառականության առումով, ամենահաջողվածը մեդիաուրբաթ-համերգներն են: Համերգները ևս ընդգրկում են ներառվող բոլոր օղակները, խմբերն ու ակուբները, սովորողներին, դասավանդողներին, ծնողական համայնքին, գործընկերներին: Մեդիաուրբաթ-համերգի մեջ կա մշակված սցենար, գործողությունների շարք, երգ, պար խաղ, ընթերցում, հանդերձանք, սովորողին հետաքրքիր նոր ուսումնական նյութ, ինչն էլ շատ է գրավում նրանց: Այստեղ կարևոր է նախապատրաստական փուլը՝ ընտանեկան ֆլեշմոբներ, ծնողական սեմինար-պարապմունքներ, միասնական, ընդհանրական փորձեր, ուսումնական նյութերի ստեղծում, ցուցադրում և տարածում:
«Դյուցազնապատում» և «Ավանդապատումներ-զրույցներ՝ եռապատում» մեդիաուրբաթ-համերգներին մասնակցել են գրեթե բոլոր սովորողները, իսկ «Դյուցազնապատում» ընտանեկան ֆլեշմոբին՝ բազմաթիվ սովորողներ իրենց ընտանիքներով:
Ծնողների ընդգրկումը մեդիաուրբաթ-համերգներին և մասնակցությունը ծեսերին ևս համընդհանուր ներառականության օրինակ է:
«Մխիթար Սեբաստացի» կրթահամալիրում երաժշտության հեղինակային մանկավարժական ծրագրով իրականցվում է ոչ միայն ազգային և ժողովրդական, այլև հոգևոր երգերի ուսուցում: Երկու դեպքում էլ երգերը ուսուցանելուց լեզվական խնդիրներ են առաջանում: Ժողովրդականի դեպքում բարբառն է: Հոգևորի դեպքում՝ գրաբարը:
Սովորողը երգի բարբառային լեզուն հաղթահարում է խաղի, վանկատման, կերպարայնության, պարի, մեխանիկական հիշողության շնորհիվ: Ժողովրդական երգերում մեղեդին պարզ է: Հոգևոր երգերի ուսուցանման դեպքում բարդ են և' լեզուն և' մեղեդին: Եթե մեկ ամսվա ընթացքում կարելի է նրանց սովորեցնել 8-9 ժողովրդական երգ, ապա հոգևոր երգը չի կարող անցնել 2-ը: Հոգևոր երգը ուսուցանվում է խմբային երգեցողության և ունկնդրման միջոցով:
2018 թվականի փետրվարից կրթահամալիրում իրականaցվում է «Ուսումնական ժամերգություն» նախագիծը: Այս նախագծի գլխավոր նպատակն է հոգևոր մշակույթի յուրացումը և այդ մշակույթի սահուն մուտքը հանրակրթություն, նրա արժանի գնահատումը երաժշտության, առարկայական այլ ուղղություններում, տարածումը: Ամեն ուրբաթ, ժամը` 9.00-9.15, Սբ. Երրորդություն եկեղեցում տեղի է ունենում ուսումնական ժամերգություն, որին մասնակցում են կրթահամալիրի Կրտսեր, Միջին, Ավագ դպրոցների և Քոլեջի սովորողներ, դասավանդողներ, ծնողներ, գործընկերներ: Այս նախագիծը ևս համընդհանուր ներառականության օրինակ է: Սովորողը շփվում է տարբեր խմբերի հետ, յուրացնում է իրեն ծանոթ և անծանոթ հոգևոր երգերը, ունկնդրում է մենակատարներին: Ուրբաթյան ժամերգություններ են լինում ոչ միայն Երևանում, այլև՝ Հայաստանի տարբեր մարզերի եկեղեցիներում և նրա սահմաններից դուրս:
Ստամբուլում տեղի համայնքի և կրթահամալիրի Ավագ, Միջին դպրոցների սովորողների հետ իրականացրեցինք ուսումնական ժամերգություն:
Համընդհանուր ներառականությանն են նպաստում նաև առավոտյան ընդհանուր պարապմունքները: 15 րոպեանոց տողանին են մասնակցում բոլոր դասարանների սովորողները: Միասին երգում են, պարում, ընթերցումներ կատարում, մարզվում , ծննդյան տոն շնորհավորում, ծանոթանում են իրար հետ: Շատ անգամ պարապմունքներին են միանում ծնողները, վերապատրաստվող դասավանդողները, գործընկերները: Սովորողը այս միաջավայրում անկաշկանդ ցուցաբերում է իր հմտությունները:
Կրթահամալիրում յուրահատուկ ներառականության հարթակ են ապահովում կոմիտասյան նախագծերը : Ի շնորհիվ իրականացվող նախագծերի՝ Կոմիտասը մտնում է ընտանիք, տարածվում է ավելի լայն շրջանակներում: Կոմիտասյան նախագծային ամփոփումները դառնում են համակրթահամալիրային, համաերևանյան: Նախագիծը դառնում է միավորող և իր մեջ է ներառում նաև կրթահամալիրի ծրագրերով հետաքրքված գործընկերներին:
Երաժշտական ինտեգրող նախագծերից է նաև «Ռիթմի թատրոնը»: Այն փորձարարական է և սովորողին թույլ է տալիս ազատ ռիթմիկ փորձեր, իմպրովիզացիաներ անել: Ելույթների ժամանակ ռիթմիկ երաժշտական համարների մեջ են ներգրավվում բոլորը:
Կրթահամալիրի երաժշտական նախագծերը ոչ միայն միավորում և ներառում են սովորողներին, ծնողներին, այլև դառնում են Բլեյան կրթական ցանցի գլխավոր կապող-միավորող հանգույցներից մեկը ինչպես Երևանում, այնպես էլ հանրապետության մարզերում՝ ընդգրկելով մասնակից բազմաթիվ խմբեր, համույթներ և ներառելով նախկին և նոր գործընկերներին, նորոգելով հին և վերագտնելով նոր կապեր:
- Բացվել է 1002 անգամ