Գաղափարի ծնունդը
Primary tabs
Մաթեմատիկական հայտնություն
Գլուխ 10
Բայց իմ մտքում փայլատակեց մի նոր լույս
Եվ ինձ պարզեց խորհուրդը այդ տեսիլքի։
Դանթե, Դրախտ, Երգ XXXIII
§1. Լույսի առկայծում
Խնդրի լուծումը կարող է միանգամայն անսպասելիորեն հայտնվել: Երկար ժամանակ խնդիրը փորփրում էինք առանց նկատելի ինչ-որ առաջընթացի, և հանկարծ մեր գլխում գերազանց գաղափար է փայլատակում, ոգեշնչման բռնկում, հանկարծ մթության մեջ տեսնում ենք լույսի առկայծումը։ Դա նման է այն բանին, երբ ուշ գիշերով մտնում ես հյուրանոցային անծանոթ համար, որտեղ նույնիսկ չգիտես, թե լույսը որտեղից են միացնում: Մթության մեջ փնտրում ես անջատիչը, դեմ ես առնում ինչ-որ կահույքի, շոշափում ես ինչ-որ սուր անկյուններ, անձև զանգվածներ: Բայց ահա անջատիչը գտնվեց, լույսը միացրիր, և ամեն ինչ իր տեղն ընկավ: Անձև զանգվածները որոշակիացան, ծանոթ առարկաների ուրվագծեր ընդունեցին, ընդ որում պարզվեց, որ այդ առարկաները տեղադրված են այնտեղ, որտեղ և պետք է լինեին, և որ շատ լավ են հարմարեցված՝ իրենց նշանակությամբ կիրառվելու համար:
Հենց այսպես կարող են երևալ խնդիր լուծողի ապրումները, որ նրան ուղեկցում են խնդիրը լուծելիս. գաղափարը հանկարծակի առկայծում է, որը մինչ այդ անորոշ, ցրված, խճճված թվացող մասերի միջև բերում է պարզություն, կարգ, կապ ու նպատակահարմարություն:
Սակայն նման հարցերում սեփական փորձի հատիկն ավելի թանկ է, քան մի տոննա նկարագրությունը: Ծանոթանալու համար, թե ինչ է այդպիսի անձնական փորձը, մեզ ինչ-որ կոնկրետ օրինակ է պետք: Հնարավոր է, որ այդ նպատակին ամենահարմարը մաթեմատիկական պարզ օրինակներն են. նրանք կարող են մեզ աշխատանքի նյութ տալ, անհանգստություն և հայտնագործության հրճվանք զգալու հնարավորություն և «վարժեցնեն մեր աչքերը՝ ճշմատությունը տեսնելու պարզ և հստակ» (վերջին արտահատությունը Դեկարտից եմ փոխ առել):
§ 2. Օրինակ
Ինձ ազատություն կտամ և կփորձեմ մի փոքր փորձ կատարել ընթերցողի հետ: Կձևակերպեմ հասարակ, բայց ոչ շատ ծեծված երկրաչափական խնդիր, իսկ հետո կփորձեմ վերականգնել դրա ապացույցին տանող գաղափարների հաջորդականությունը: Մտադիր եմ դանդող առաջ գնալ, շատ դանդաղ, հաջորդաբար բացելով գաղտնիքները, ընդ որում՝ այդ գաղտնիքներից յուրաքանչյուրը բացելով ոչ թե միանգամից, այլ՝ աստիճանաբար: Հուսով եմ, որ նախքան պատմության վերջին հասնելը, ընթերցողը կկարողանա որսալ գլխավոր գաղափարը (եթե, իհարկե, ինչ-որ բան դրան չխանգարի), և քանի որ այդ գաղափարը շատ անսպասելի կլինի, նա կկարողանա բավարարվածություն ապրել իր ոչ մեծ բացահայտումից:
Ա. Եթե նույն շառավիղն ունեցող երեք շրջանագծեր անցնում են մի կետով, նույն շառավիղը կունենա նաև այն շրջանագիծը, որ անցնում է դրանց հատումների մյուս երեք կետերով:
Սա էլ հենց այն թեորեմն է, որը պետք է ապացուցել: Թեորեմի պնդումը կարճ է և պարզ, բայց այնտեղ կարծես ինչ-որ բան է պակասում: Գծագրելով (նկ. 40ա) և հարմար նշանակումներ ներմուծելով՝ հանգում ենք խնդրի ավելի մանրամասն տարբերակին:
Նույն r շառավղով երեք՝ k, l, m շրջանագծերը անցնում են նույն O կետով: l և m շրջանագծերը հատվում են A կետում, m և k շրջանագծերը՝ B կետում, k և l շրջանագծերը՝ C կետում: Պահանջվում է ապացուցել, որ A, B և C կետերով անցնող e շրջանագիծը կունենա նույն r շառավիղը:
40ա նկարում պատկերված են k, l, m և e շրջանագծերը և նրանց հատման չորս կետերը: Սակայն այս գծագիրը կարող է բավարար չթվալ, քանի որ այնքան էլ պարզ չէ և ամբողջական չէ. տպավորություն է ստեղծվում, որ այնտեղ ինչ-որ բան պակասում է. թվում է, որ ինչ-որ էական բան հաշվի չի առնված:
Հիմա գործ ունենք շրջանագծերի հետ: Ի՞նչ է շրջանագիծը: Յուրաքանչյուր շրջանագիծ որոշվում է իր կենտրոնի դիրքով և շառավղով՝ շրջանագծի բոլոր կետերը նրա կենտրոնից նույն հեռավորության վրա են: Բայց մոռացել ենք դիտարկել այդ չորս շրջանագծերի համար ընդհանուր r շառավիղը. այսպիսով, ուշադրություն չենք դարձրել պայմանի էական մասին: Եկեք սկզբում նշանակենք մեր շրջանագծերի կենտրոնները՝ k շրջանագծինը՝ K, l շրջանագծինը՝ L, m շրջանագծինը՝ M տառերով: Որտե՞ղ է ամենահարմարը գծել r շառավիղը: Հավանաբար, իմաստ չունի առավելություն տալ k, l, m շրջանագծերից որևէ մեկին կամ հատման A, B, C կետերից որևէ մեկին: Այդ պատճառով էլ, թերևս, միացնենք երեք կենտրոններից յուրաքանչյուրը այդ շրջանագծերին պատկանող հատման կետերին՝ K-ն B, C, O կետերին և այլն:
Ստացված գծագիրը (նկար 40բ) հուսահատեցնող ծանրաբեռնված է:
Այնտեղ ուղիղ և կոր այնքան գծեր կան, որ հնարավոր չէ «մի հայացքով ընդգրկել». «տեղում չի մնում»: Այս պատկերը կարող է հիշեցնել հին ամսագրերից ծանոթ որոշ նկարներ, այդպիսի նկարը դիտավորյալ մի քիչ անորոշ են անում. եթե դրան ուղիղ նայես, մի պատկեր կտեսնես, իսկ եթե ամսագիրը թեքես՝ որոշակի հատուկ դիրք տալով, և նկարը դիտես որոշակի անկյան տակ, հանկարծ ուրիշ պատկեր է երևում, որը զարմացնում է որպես առաջինի շատ թե քիչ սրամիտ մեկնաբանություն: Կարո՞ղ եք մեր խճճված՝ ուղիղներով և շրջանագծերով ծանրաբեռնված գծագրի վրա գտնել մեկ ուրիշ, հնարավոր է, մեր նպատակների համար ավելի օգտակար պատկեր:
Մեզ պետքական այդ պատկերը, որը թաքնված է մեր ծանրաբեռնված գծագրի խճճված գծերի մեջ, կարող ենք նկատել կա՛մ պատահաբար, կա՛մ աստիճանաբար: Փնտրվող գծագրին մեզ կարող են հասցնել այն ճիգերը, որոնք գործադրում ենք տրված խնդիրը լուծելիս, կամ ինչ-որ երկրորդական, ոչ էական հանգամանք: Այսպես, օրինակ, երբ զբաղված էինք մեր անկատար գծագիրը գծելով, կարող էինք նկատել, որ ամբողջ պատկերը լրիվ որոշվում է նրա կազմում մտնող «ուղղագիծ» (հատվածներից բաղկացած) մասով (նկար 40գ):
Վերջին հանգամանքը մեզ կարևոր է թվում: Այն էականորեն պարզեցնում է նկարի երկրաչափությունը և, հնարավոր է, որ պարզաբանում է գործի տրամաբանությունը: Եվ այն բերում է մեր թեորեմի հետևյալ փոփոխված ձևակերպմանը.
Բ. Եթե հետևյալ ինը հատվածներից յուրաքանչյուրը՝
KO, KB, KC
LC, LO, LA
MB, MA, MO
հավասար է r, գոյություն ունի այնպիսի E կետ, որ հետևյալ հատվածներից յուրաքանչյուրը՝
EA, EB, EC
նույնպես r կլինի:
Վերջին պնդումը մեր ուշադրությունն ուղղում է 40գ նկարին: Այս նկարը ինչ-որ բանով ուշագրավ է. այն ինչ-որ ծանոթ բան է հիշեցնում: (Հատկապես ի՞նչ):
Իհարկե, 40գ նկարում պատկերված քառանկյուններից յուրաքանչյուրի, օրինակ՝ OLAM-ի, բոլոր չորս կողմերը հավասար են միմյանց, այսինքն՝ դրանք բոլորը շեղանկյուն են: Շեղանկյունը մեզ քաջ ծանոթ պատկեր է. այն մտովի առանձնացնելով մեր գծագրում՝ պատկերը կարող ենք ավելի լավ «տեսնել»:
Շեղանկյան հակադիր կողմերը զուգահեռ են: Հենվելով այդ հանգամանքին, կարելի է 40գ գծագրի պատկերը կազմող 9 հատվածները բաժանել երեք խմբի, որոնցից յուրաքանչյուրում միմյանց զուգահեռ հատվածներ են, օրինակ՝ հատվածների այդպիսի մի խմբում են AL, MO, BK հատվածները: (Հիմա ի՞նչ կարող է հիշեցնել մեզ այդ պատկերը):
Պետք է չմոռանանք այն նպատակը, որին ձգտում ենք: Ենթադրենք, որ թեորեմի եզրակացությունը ճիշտ է: Գծագրի վրա նշելով e շրջանագծի E կենտրոնը և A, B, C կետերում վերջացող երեք շառավիղները (նկար 40դ)՝ ստանում ենք (ենթադրաբար) նոր շեղանկյուններ, նոր զուգահեռ հատվածներ: (Հիմա ամբողջ պատկերն ի՞նչ է հիշեցնում):
Իհարկե, 40դ նկարը ներկայացնում է զուգահեռանիստի 12 կողերի պրոյեկցիան՝ տեղադրված այնպես, որ բոլոր պրոյեկցիաները ունեն նույն երկարությունը:
Նկար 40գ-ն «անթափանց զուգահեռանիստի» պրոյեկցիան է. տեսնում ենք միայն 3 նիստերը, 7 գագաթները և 9 կողերը, մինչդեռ 3 նիստերը, 1 գագաթը և 3 կողերը գծագրի վրա չեն երևում: Այս պատկերը 40դ նկարի մասն է, բայց այնպիսի մասը, որը որոշում է մեզ հետաքրքրող ամբողջ պատկերը: Եթե զուգահեռանիստը և պրոյեկտման ուղղությունը այնպես են ընտրված, որ 40գ նկարի վրա պատկերված ինը կողերի պրոյեկցիաները հավասար են r (այսինքն, այնպիսին են, որ պետք է լինեին խնդրի պայմանի համաձայն), մնացած երեք կողերի պրոյեկցիաներն էլ պետք է հավասար լինեն r: Ութերորդ՝ չերևացող E գագաթի պրոյեկցիայից դուրս են գալիս r երկարությամբ երեք հատված, իսկ այդ պրոյեկցիան A, B, C կետերով անցնող և r շառավղով շրջանագծի կենտրոնն է:
Մեր թեորեմը ապացուցված է, ընդ որում ապացուցված է անսպասելիորեն սրամիտ գաղափարով, այն է, որ մենք հարթ պատկերը դիտարկում ենք որպես տարածական մարմնի պրոյեկցիա:
Այս ապացույցում տարածաչափական հասկացություններ են օգտագործվում: Ինձ թվում է՝ մեծ փորձանք չէ, մանավանդ որ հեշտ ուղղվող է: Իսկապես, քանի որ գիտենք, որ E կենտրոնի դիրքը կարող է շատ հեշտությամբ բնութագրվել, EA, EB, EC հատածների երկարությունները կարելի է ընդգրկել՝ առանց տարածաչափությանը դիմելու: Սակայն այստեղ չենք պնդիր այդ տեսակետը:
§ 3. Օգտակար գաղափարի բնութագրիչ կողմերը
Հենց նոր հարմար օրինակի վրա ցուցադրեցինք օգտակար գաղափարը բնութագրող տարբեր գծեր: Նրա ծնունդը ցուցադրեցինք շատ դանդաղ: Ամբողջ ձայնով հաղթական իր մասին հայտնելու փոխարեն մեզ ներկայացավ որպես խեղճ կակազող[1]: Ճիշտ է, դա մտածված էր արված, որպեսզի ընթերցողին հնարավորություն տրվեր մասնակցելու մաթեմատիկական փաստը բացահայտելուն: Մեր օրինակը կարող է մի քիչ միակողմանի թվալ նաև այլ իմաստով, ինչը, սակայն, անխուսափելի է, քանի որ գաղափարները իրենք շատ բազմազան են: Սակայն, եթե ընթերցողը մեր օրինակը դիտարկի բարյացակամ ըմբռնումով, հարկ եղած լույսի ներքո, համապատասխան շրջանակում, սեփական փորձի ֆոնին, նրա համար օրինակն օգտակար ցուցադրություն կլինի տարբեր հատկանիշների, որոնք բնորոշ են օգտակար գաղափարներին և բավականին հաճախ են հանդիպում:
Շատ հաճախ օգտակար գաղափարը հանկարծակի է առաջանում: Այն շատ էական նոր տարր է ներմուծում և փոխում է մեր տեսակետը: Նրանից հետո գալիս է հաստատուն վստահություն, որ նպատակը հասանելի է:
Հանկարծակիությունը շատ բնորոշ հատկանիշ է, բայց այն նկարագրելը շատ դժվար է: Եթե 40բ նկարը ուսումնասիրելուց հետո ընթերցողի աչքին զուգահեռանիստի պատկերը հանկարծ «բարձրացավ» գծերի և տառերի խառնաշփոթից, նա լավ կհասկանա, թե խոսքն ինչի մասին է: Հավանական է, որ նրան ինչ-որ չափով պարզ կլինի, թե ինչ պետք է հասկանալ ոգեշնչում ասելով, և ինչու տպավորիչ գաղափարի հանկարածակի հայտնվելը երբեմն նկարագրում են որպես հազիվ լսելի հուշում, որի համար պարտական ենք մեր ներքին զգացողությանը, կամ որպես նշան, որը տրվել է գերբնական էակի կողմից:
Նշենք, որ մեր թեորեմը ապացուցելիս առաջացած ամենակարևոր տարրը զուգահեռանիստի մասին գաղափարն էր: Բավականին զարմանալի է, որ տարածական մարմինը դարձավ հարթաչափական խնդրի լուծման բանալին: Շատ ավելի են այն դեպքերը, երբ կարևոր տարրը թաքնված է այն բնագավառում, որին ինքը խնդիրն է պատկանում: Եթե հարթաչափական խնդիր է, կարելի է սպասել, որ կարևոր տարրը կլինի գծագրում ավելացրած նոր գիծ, կամ անսպասելիորեն մտաբերած թեորեմ, կամ դրա նման ինչ-որ բան:
Մեր դեպքում իրերին սովորական հայացքի փոփոխությունը շատ ազդու երևաց: Շրջանագծերը նահանջեցին ետին պլան և հետո լրիվ անհետացան. առաջին պլան եկան ուղիղ հատավծներ, ընդ որում դադարեցինք դրանք որպես շառավիղներ ընկալել և կապեցինք ինչ-որ զուգահեռանիստի հետ: (Որտեղի՞ց հայտնվեց): Նախկին շառավիղները, դրանց ծայրակետերը, այդ շառավիղներով կազմաված քառանկյունները, նոր իմաստ ձեռք բերեցին՝ նրանք համապատասխանաբար դարձան տարածական մարմնի կողեր, գագաթներ և նիստեր: Խնդրին պատկանող տարրերին վերաբերող տեսակետը ոչ միայն ցուցադրական է, այլև տիպական: Խնդիրը լուծող ցանկացած գաղափար բերում է իրերի նկատմամբ ընդհանուր հայացքի այդպիսի հեղափոխական վերակառուցման, և սա վերաբերում գրեթե յուրաքանչյուր խնդրի լուծմանը: Գաղափարի առաջանալու հետ միաժամանակ խնդրի տարրերը սկսում են նոր դեր խաղալ, նոր իմաստ են ձեռք բերում: Երկրաչափական խնդրի լուծման պրոցեսում նրա տարրերը փոխվում են տեղերով և վերախմբավորվում են՝ նրանք կազմում են եռանկյուններ կամ համապատասխան կողմերով եռանկյունների զույգեր, կամ շեղանկյուններ, կամ ծանոթ ուրիշ փոխդասավորություններ, որոնք ծառայում են ուսումնասիրության նպատակներին: Գիծը, որը մինչև օգտակար գաղափարի ծնվելը ուղղակի գիծ էր, նոր իմաստ է ձեռք բերում՝ դառնում է եռանկյան կողմ, որի հավասարությունը մեկ այլ եռանկյան շատ էական է դառնում խնդրի լուծման համար, կամ այդ գիծը դառնում է երկու զուգահեռ ուղիղների հատող, կամ ինչ-որ ուրիշ կերպ մասնակցում է վերջնական գծագրում: Գաղափարի հայտնվելուց հետո մենք ավելի շատ ենք տեսնում՝ ավելի շատ իմաստ, ավելի շատ հեռանկար և ավելի շատ հարաբերակցություն: Գաղափարի հայտնվելը նման է մութ սենյակում լուսավորությունը միացնելուն:
Օգտակար գաղափարն առաջանում է վստահության հետ միաժամանակ, որ նպատակը հասանելի է: Հանկարծակի ծագած գաղափարը ցուցադրում է նոր ազդեցիկ քայլ դրամատիկ անկարգության մեջ, տպավորություն է ստեղծում իր կարևորությամբ, իր հետ բերում է հաստատ վստահություն: Այդ վստահությունը սովորաբար արտահայտվում է այսպիսի բացականչություններով. «Դե, արդեն վերջ», «Վերջապես գտա այն, ինչը պետք էր», «Այ թե ինչն էր խորամանկությունը», «Հասկանալի է»: Մեր օրինակում զուգահեռանիստը նկատելը դեռ բավարար չէր, եթե չեք նկատել, որ հենց դա է բերելու խնդրի լուծմանը, ուրեմն դեռ չունեք խնդիրը լուծող գաղափարը: Ձեզ ավելին է պետք: Իհարկե, պետք չէ բոլոր մանրամասներով տեսնել, թե զուգահեռանիստը ինչպես է հասցնում խնդիրը լուծելուն, բայց պետք է անկասկածելի զգացողություն առաջանա, որ անպայման կտանի դրան:
§ 4. Գաղափարի կախվածությունը պատահականությունից
Պատահաբար հանգել եք գաղափարի՞: Եթե պատասխանեք «այո», ուրեմն ձեր բախտը բերել է: Չէ՞ որ դուք չեք կարող ստիպել գաղափարին հայտնվել այն ժամանակ, երբ ցանկանում եք: Ես իմ առաջ որոշակի խնդիր եմ դրել: Ես նրանով լրջորեն եմ զբաղվում. այն հստակ ձևակերպել եմ ինձ համար, պարզորոշ պատկերացնում եմ այն: Ես խորացել եմ իմ խնդրում և … Սպասում եմ օգտակար գաղափարի, բայց այն կհայտնվի՞: Հնարավոր է, որ կհայտնվի, ընդ որում անմիջապես. հնարավոր է՝ կհայտնվի որոշ ժամանակ հետո, իսկ հնարավոր է, որ ցանկալի գաղափարը ընդհանրապես չհայտնվի:
Կարիք ունենք արգասաբեր գաղափարների. բնական է, որ ձգտում ենք արգասաբեր գաղափարներ ունենալ ձեռքի տակ, մեր տրամադրության տակ: Բայց իրականում գաղափարներն են մեզ տնօրինում, նրանք մեր տերերն են և ինքնակամ են: Իհարկե, նրանք կարող են մեզ հանկարծակի համակել, բայց ավելի հաճախ նրանք ուշանում են, երբեմն նրանք ստիպում են իրենց շատ երկար սպասել, իսկ երբեմն ընդհանրապես հրաժարվում են մեզ ծառայելուց: Գաղափարները գալիս են, երբ իրենք են ցանկանում, այլ ոչ այն ժամանակ, երբ մենք ենք սպասում: Գաղափարին սպասելը նույնն է, ինչ սպասել վիճակախաղով շահելուն:
Իսկ եթե համաձայնենք, որ գաղափարները պատահական հյուր են, խնդրի լուծումը պետք է հիմնականում կախված լինի երջանիկ պատահականությունից: Շատերը կարծում են, որ հենց այդպես է: Սեմյուել Բաթլերն[2] այդ միտքն արտահատել է սրամիտ քառյակով [3].
Աշխարհի բոլոր գյուտերի պատճառը
Ոչ առաջինը դրանց արարելն է, ոչ էլ արդյունքը ուղեղի աշխատանքի
Առանձին մարդկանց բախտը բերել է՝
Հանգեն դրանց սխալմամբ կամ էլ վրիպումով[4]։
Դժվար է հավատալը, որ այդքան լայնորեն տարածված կարծիքը կարող է ամբողջովին հիմքից զուրկ լինել, որ այն լրիվ սխալ է: Իսկ ամբողջությա՞մբ է այն ճշմարիտ: Եվ արդյո՞ք ամեն անգամ խնդիր լուծելիս պետք է հույսներս ամբողջությամբ պատահականությանը թողնենք: Հույս ունեմ, որ նախորդ բոլոր գլուխները կարդալուց հետո ընթերցողն ամեն դեպքում կարողացավ այս մասին որոշակի կարծիք կազմել:
10-րդ գլխին վերաբերող վարժություններ և լրացուցիչ դիտողություններ
- Գաղափարի հայտնվելու հանկարծակիությունը: Մի մեջբերում և դրա մեկնաբանություն:
1°. Մեջբերենք Թոմաս Փենի[5] գրքից մի հատված։
Յուրաքանչյուր հետազոտող, որ հետազոտում է մարդկային մտքի գործունեությունը և զարգացումը՝ հիմնվելով սեփական մտքի դիտարկումների վրա, չի կարող նկատած չլինել, որ գոյություն ունի երկու տարբեր տեսակ այն բանի, որը միտք է կոչվում. առաջինին պատկանում են նրանք, որ մենք ենք ակտիվորեն առաջացնում մտածողության ակտի միջոցով, խորհրդածելով, երկրորդին՝ նրանք, որոնք մեր գիտակցության մեջ բռնկվում են ինքնակամ: Ես որպես կանոն այդ ինքնակամ եկվորների հետ վարվում եմ մեծագույն քաղաքավարությամբ և ձգտում եմ ուսումնասիրել, որքան թույլ են տալիս կարողություններս, թե նրանք արժանի՞ են ուշադիր ընդունելության. հենց նրանց միջոցով եմ ձեռք բերել բոլոր գիտելիքներս:
2°. Լիխտենբերգը մի անգամ նկատել է, որ պետք չէ ասել «մտածում եմ», այլ՝ «մտածվում է», ինչպես ասում են. «լուսանում է», «ցրտում է». Լիխտենբերգը[6] պնդում է, որ կան մտածողության ինքնակամ ակտեր, որոնք չենք կարող ղեկավարել, ինչպես չենք կարող ղեկավարել բնության մեծ ուժերը:
Այստեղ կարող ենք ավելացնել, որ մեր բանականությունը երբեմն իրեն պահում է համառ ձիու կամ ջորու նման՝ տարօրինակ կենդանու, որոնց պետք է ընտելանանք և ժամանակ առ ժամանակ առաջ քշենք, որպեսզի նրան ստիպենք մեզ ծառայել, քանի որ, ընդհանրապես ասած, նա հաճախ է մերժում իր ծառայությունները:
- Երկու փորձ: Որոշ (բայց ոչ շատ) ժամանակը, որը ծախսում ենք խաչբառեր լուծելու համար, կարող է լավ փոխհատուցվել. այստեղ հնարավորություն է առաջանում ուսումնասիրելու խնդիր լուծելու պրոցեսին վերաբերող ինչ-որ բան, ծանոթանալու, թե ինչպես ենք մտածում, և ինչպես պետք է մտածենք:
1°. Մի խաչբառում կարդացել եք փնտրվող բառի բացատրությունը. «Զգացմունքի բավականին սովորական տեսակ (15 տառ). Սկզբում կարող է ենթադրություն չունենաք, թե ինչ բառ է, կարող է չհասկանաք բացատրությունը: Սակայն տրվածի հետ հատվող բառը, որը կարողացել ենք գտնել, լրացուցիչ ինֆորմացիա է տալիս՝ ցույց է տալիս փնտրվող բառի մեջտեղում մի տառ: Երկրորդ բառը տալիս է երկրորդ տառը, հետո գտնում եք երրորդ տառը, կամ չորրորդը, և հանկարծ փնտրվող բառը «գալիս է ձեր գլուխը»:
Վերցրեք թղթի թերթ և ձեռնամուխ եղեք 422-րդ էջում տեղադրված խնդրի լուծմանը: Սկզբում խնդրի լուծումն ամբողջությամբ ծածկեք թղթով: Նշենք՝ թուղթը ներքև իջեցնելով բացեք միայն առաջին տողը. գլխի ընկա՞ք, թե ինչ բառ է: Եթե ոչ՝ բացեք հաջորդ տողը, հետո՝ նորը և այլն, այսպես գործնականում կծանոթանաք, թե ինչպես է «գաղափարը խփում գլխիդ»:
2°. Եթե գոնե մի քիչ ծանոթ եք մաթեմատիկական անալիզին (շատ քիչ), կարող եք նմանօրինակ աշխատանք անել անորոշ ինտեգրալ հաշվելիս: Վերցրեք թղթի թերթ և բացեք գրքի 422-րդ էջը:
Թարգմանություն ռուսերենից
Լուսանկարը՝ Արևիկ Ներսիսյանի
[1] Բնագրում բառախաղ է instead of being uttered triumphantly, it was stutte¬red; utter-արտասանել, stutter- կակազել։
[2] Սեմյուել Բեթլեր (1612—1680) անգլիացի բանաստեղծ-երկիծաբան։
[3] Բնագրում՝
All the inventions that the world contains,
Were not by reason first found out, nor brains;
But pass for theirs who had the luck to light
Upon them by mistake or oversight.
[4] Քառատողը անգլերենից թարգմանել է Յուրա Գանջալյանը:
[5] Թոմաս Փեն (1739—1809) — Ամերիկացի ականավոր լուսավորիչ, քաղաքական գործիչ, հրապարակախոս. նրա անունով ամերիկյան խոշորագույն Ֆիլադելֆիա քաղաքով (որտեղ նա ապրել է) նահանգը կոչվում է Փենսիլվանիա։
[6] Գեորգ Քրիստոֆ Լիխտենբերգ (1742—1799) – գերմանացի ֆիզիկոս և գրող. «Աֆորիզմները», հավանաբար, նրա ամենահայտնի ստեղծագործությունն է:
- Բացվել է 1824 անգամ